Keistimewaan oat sebagai makanan utama bersahur

Assalamualaikum!

Selamat berpuasa di 2 Ramadhan. Alhamdulilah 1 Ramadhan berjaya dilalui dengan tenang dan lancar. Adek Baby pun alhamdulillah, berpuasa penuh semalam. Kakak Iman pun macam tu jugak. Syukur. Dan tahun ni merupakan kali ke-2 Kakmim berpuasa di trimester ke-3. Mudahan dipermudahkan sehingga ke penghujung Ramadhan kelak.

Hari ni hari ke-2 bersahur. Kalau diikutkan tahun lepas, sahur kami sekeluarga on-off. Selalu jer terlajak. Tahun ni harapnya tak lah. 

Hmm.. apa untuk bersahur? Hari pertama semalam makan nasi berlauk, ayam masak merah dan kacang panjang tumis kicap. 


Ayam masak merah, Kakmim style, semestinya tak pedas

Kacang panjang tumis ayam berkicap

Masak untuk dinner sekali dengan sahur. Ayam masak merah pun permintaan si anak dara. Pagi tadi pula bersahur dengan nasi putih dan sambal udang kering je. Dan mengejutkan, berseleranya makan macam ni! Tapi memang dah diduga pun sebab sambal ni memang signature family Kakmim dan memang selalu menjadi pembuka selera. So next, rasanya nak makan benda yang simple lagi, Macam telur goreng? Hmm...

Telur goreng selalunya memang lauk utama semasa bersahur, Sebabnya memang tak berselera nak makan time pagi-pagi buta macam tu. Tapi kesian pulak dengan kakak Iman kalau makan telur goreng setiap hari. Dan perancangan lepas ni akan ikut menu kakak Iman ler jawabnya.

Tapi.. Kakmim terasa nak cuba sesuatu yang baru. Yang tak pernah dicuba sebelum ni. Selalnya kalau bersahur memang akan makan nasi. Paling tak sempat pun makan kurma. Pasni Kakmim nak try makan oat pulak. Kenapa oat pulak?

Cuba tengok ranking tu?

Haa..kenapa oat? Apa istimewanya oat ni sampai ia di ranking pertama makanan paling mengenyangkan untuk berpuasa.

Keistimewaan Oat

Oat  mengandungi serat yang membantu memperlahankan kadar penghadaman nutrien dalam makanan. Ini memastikan semua nutrien dalam makanan digunakan oleh badan serta mencegah masalah ketidakselesaan perut seperti sembelit dan buasir.
 
Ia mengandungi lebih banyak kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink dan vitamin E berbanding makanan bijirin lain seperti gandum dan rai.

Salah satu kompenen penting di dalam oat iaitu Beta-Glukan yang mampu mengurangkan kadar kolesterol di dalam badan. Ia terdiri daripada serat yang mudah larut di dalam saluran pemakanan dan menghasilkan lapisan seakan-akan agar-agar (gel) yang bertindak mengumpulkan kolesterol berlebihan bersama-sama bahan seakan-akan kolesterol.

Oat juga boleh memberikan perut berasa kenyang dalam masa yang lama. Menurut Panduan Diet Malaysia 2010, separuh daripada pengambilan bijirin penuh harian terdiri daripada bijirin penuh, iaitu 2-4 saiz sajian sehari. Jadi jika anda berasa mengantuk dan hilang tumpuan terhadap sesuatu kerja yang memerlukan berfikir seperti belajar, ambillah oat sebagai makanan yang mampu memberikan anda tenaga dan khasiat yang anda perlukan.

Kan? Dulu masa sekolah selalulah jugak breakfast oat bila mak buatkan. Lepas tu bila semakin dewasa jarang-jarang dah makan oat. Ada pun bila teringin jer. Lepas ni nak kena beli stok oat la. Dulu semasa berpantang memang stokkan oat untuk breakfast tapi selalu jer tak habis sampai ler expired. Membazir betul. Nak try test uji Kakak Iman makan oat jugak. Nak tanya dia mana yang lebih mengenyangkan dan memberi tenaga sepanjang hari berpuasa. Hehe.


Post a Comment

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

Previous Post Next Post

Contact Form