Apakah SEO?

Apakah SEO?


SEO. Mungkin ada yang familiar, mungkin ada yang tak. Tapi kebanyakan blogger tegar yang mengharapkan pasif income melalui blog mesti tau apakah SEO. Dulu-dulu masa saya mula-mula berblog saya tak ambik peduli pun SEO ni semua. Masa tu saya tau nak update blog jertanpa fikir risiko nya apa. Dan kalau boleh saya tak kisah pun entri yang saya pos ada orang baca ataupun tak.

Tapi masa semakin beredar. Barulah saya sedar blog juga boleh menjana pendapatan pasif pada kita. Tetapi... ada syaratnya! Kalau trafik sesak, banyak orang klik blog kita barulah masyuk. Sebab tu lah saya cakap tadi kalo blogger tegar mesti dia akan ambil tau apakah SEO ni.

SEO ialah akronim bagi Search Engine Optimization iaitu 1 teknik untuk kita mencari sesuatu bahan atau maklumat dengan menaip kata kunci di enjin pencari seperti Google.

Pernah korang terfikir kalau nak cari sesuatu kita akan taip sahaja apa yang terlintas di fikiran kita kan? Sebagai seorang blogger tegar yang mahu entri di blognya dibaca dan trafik yang mencanak-canak di blognya, mereka haruslah berfikir apakah yang kata kunci ataupun perkataan yang terlintas di fikiran orang lain sebelum hendak mencari sesuatu.

Contoh yang paling senanglah. Rasanya semua ibu yang bekerja selalu berhadapan dengan situasi ni. Masa balik kerja tengah driving mesti fikir menu makan malam untuk keluarga. Tetiba pulak terasa nak makan spagetti carbonara. Apalagi, capai smart phone teruslah bukak browser dan taip "bahan-bahan untuk membuat spagetti carbonara". Lepas klik 'Google Now' ke Enter ke, apa-apa jer lah button, maka berderet-deretlah link blog dan website yang ada menyenaraikan bahan-bahan untuk membuat spagetti carbonara.

Ha.. kalau tak percaya, cubalah! Taip jer "bahan-bahan untuk membuat spagetti carbonara" dan dalam masa 0.48 saat akan keluar 21,000 lebih link!

Itulah yang dikatakan SEO kalau menurut bahasa yang lebih mudah dan difahami. So lepas ni kalau korang nak blog korang selalu diterjah, korang kena guna teknik SEO untuk pilih tajuk entri korang tau!

Bagi yang mengharapkan blog atau website untuk marketing produk masing-masing, harus tau teknik SEO untuk income yang lebih masyuk tak kira income aktif atau pasif.

Hmm..selamat berSEO!



Post a Comment

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

Previous Post Next Post

Contact Form