Yang tertulis untuk permulaan 2015 keluarga The IMAN's

Baeklah.
Entri ke-2 untuk 2015.
Sebenarnya Kakmim agak 'blur' setelah bercuti rehat menjaga anakanda yang sakit selama 4 hari.
4 hari bekerja dan 2 hari hujung minggu.
Hah, hambek kau!
Sebab tu otak masih ke laut ni.

4 hari bercuti di awal tahun?
Hmm... macam bukan petanda yang baik.
Tapi, apa boleh buat, terpaksa jugak kerana anakanda ku terpaksa admit ke SGH.


Kesian tengok si kecik terlantar macam ni.
Mulanya demam, batok, tak aktif, semput.
Dan akhirnya 'check in' di 'hotel' yang beribu-ribu bintang.
Kerana jangkitan paru-paru.


Pandangan yang menyedihkan sesiapa yang melihatnya.
Drama king jugak anak Ibu ni kan?
Tapi.. macam tu lah keadaannya masa mula-mula di hospital.
Tak aktif dan bad mood.


Kesesakan nafas dan salur pernafasan yang agak kesempitan memaksa anak bujang Kakmim ni di'neb' 4 jam sekali masa mula-mula admit. Dan bila hari ke-3 dan seterusnya dikurangkan ke 6 jam sekali. Masa neb ni lah masa yang paling mencabar. Saat Ibu perlu 'berlawan' dengan si kecil yang takmo dineb. Tengok je bendalah neb tu dia dah meraung. Memang fobia sangat tengok bendalah tu.


Masa ni hero kecik ni dah semangat sikit nak makan. Mula-mula tu memang takmo makan. Menyusu botol pun susah, nak kena paksa. Nak 'melekat' dengan Ibu je dia. Anak manja ni, Imran Mudzaffar.


Sehari sebelum discaj. Dah ada mood sikit nak bermain, tengok-tengok orang. Tapi muka serius tetap maintain especially kalo doktor dan nurse datang melawat. Hehehe.


Kronologi:

  • Isnin (19/1/15) - Balik dari kerja, BS cakap Imran lemah, asik tido, bernafas kuat. Malamnya 8.15 baru gerak dari rumah Mak pergi ke Poliklinik. Rasa macam tak sedap hati jer nak tangguh ke keesokkan harinya. Condition makin lemah dan tidak aktif.
  • 9.15 malam - Tiba di A&E, SGH. Pergi neb di yellow zone review doktor. Doktor suruh x-ray. Review x-ray lung tak clear. Sah! Kena admit malam ni.
  • 11.00 malam - Admitted di Wad Paed 2B. Kali ke-3 Ibu 'check in' di wad ni. Dulunya masa si abam Irfan jaundice dan demam (dehydrated) pada tahun 2012 dan 2013.
  • Selasa - Rabu - Khamis - Rutin, neb, antibiotik, drip IV, oksigen
  • Jumaat (23/1/15) - Dibenarnkan discaj pada pukul 4.30 petang. Tapi jam 6 jugak meninggalkan Wad Paed 2B tu.

Alhamdulillah, sepanjang di wad, mendapat layanan yang sewajarnya daripada nurse dan doktor. Cuma ada seorang wad atendan tu (yang tukang hantar makanan tu) yang ada kerek semacam. Macam ko kerja bagus sangat la. Malas nak ingat. Tak terkesan pun. Tapi nak jugak tulis kat sini, in case kalo ada yang post sama macam tu jangan kerek sangat lah. Orang lain tak bising pun.

Hmm.. macam tu lah yang telah tertulis untuk pembuka awal tahun 2015 keluarga kami. Syukur kerana semuanya telah berlalu. Semoga anak Ibu, Imran Mudzaffar semakin sihat hendakNYA.

Orang kata tak elok tulis atau post tentang anak-anak sakit di FB. Takut ramai orang dengki ek? Tapi Kakmim nak jugak catatkan di sini untuk rujukan Kakmim sendiri di masa akan datang.

Yang baik datangnya dari Allah SWT dan yang buruk datangnya dari Kakmim sendiri.



Post a Comment

♥ Cakap yang baik-baik, tulis yang baik-baik bukan sebab kita nak tunjuk baik. Terima kasih kerna komen yang baik-baik. ♥

Previous Post Next Post

Contact Form