Jumaat, Julai 8

Rumah IMAN

Sejak 1 Jun yang lalu kami telah berdiri dengan kaki kami sendiri, yakni berhidup di rumah sendiri. Tiada lagi adik-adik atau mak atau bapak yang interframe dalam kehidupan kami 3 beranak. Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya juga hidup sendiri. Segala susah senang akan kami lalui bersama. Benar kata pepatah, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Sekarang mungkin agak perit dan susah, tapi itulah kehidupan yang perlu ditempuhi.

Untuk melangkah masuk ke rumah baru, bukan seratus dua yang diperlukan, tapi ribu-raban. Tanyalah mereka yang telah memiliki dan mendiami kediaman sendiri. Mesti pengalaman mereka pun hampir sama. Dan sejak akhir tahun lepas, kami telah sedikit demi sedikit mengumpul harta untuk rumah kediaman baru kami yang kami namakan sebagai 'Rumah IMAN'. Sekarang 'Rumah IMAN' hampir lengkap. Mana yang tak berapa penting tu, dikemudiankan. Biasalah, bergantung dengan bajet. Sebab tu proses pembelian aset-aset tetap kami ada pelbagai fasa. Ye la, bukannya kami mampu dan mempunyai simpanan puluhan ribu. Hmm... kalau ada, sehari jer boleh terus pindah masuk. Syorga!


Kitchen cabinet idaman saya. Alhamdulillah, tercapai jugak hasrat di hati memiliki cabinet berwarna merah - hitam. Dulunya saya update yang belum siap di SINI tapi akibat kekangan masa saya tak sempat nak candid gambar yang dah siap dan seterusnya asyik tertangguh sampailah sekarang.


Pandangan dari tepi. Sangat puas hati dengan hasil kerja Syarikat Sri Kunang ni. Mudah dibawa berbincang. Design ni saya sendiri yang buat, hasil usaha mengoogle sana dan sini.


Ini pula ialah divider yang menghalang permandangan dari pintu utama terus ke pintu dapur. Asalnya rumah ini memang ada divider bersebelahan pintu tandas tapi telah dirobohkan kerana ruang makan nampak gelap apabila wet kichen dipindahkan ke bahagian belakang.


Tema untuk wet kichen adalah putih-biru-kelabu kerana ruang ini adalah sangat kecil. Sangat sukar hidup apabila tak bercabinet. Susah nak simpan barang-barang. Sekarang dah boleh menarik nafas lega. Alhamdulillah.


Design wet kichen adalah sangat minimalis dan basic. Cadangan nak pasang blind kat tingkap tapi tengah tunggu bajet lagi. Hihihi. Bersyukur apa yang ada.

Untuk mengetahui perkembangan sebelum dan selepas renovation, rajin-rajinlah klik under label Home Sweet Home. Semuanya tersimpan untuk rujukan kami sendiri di masa depan nanti.



Catat Ulasan