Jumaat, Julai 29

Iman posing ngegeh

Musim malas dah melanda
Malas nak naip entri koh
So cuci mata nangga gambar anak dara saya yang ngegeh jak lah oh
Gambar diambik oleh makcik-makcik di rumah nun
Nang suka nak matih anak saya berposing-posing depan kamera
Pas snap, 'ngok'... katanya
Maok juak nangga gine jadi ngan gambar nya ya tek..

Tangga style urang dara dudok lok...  lirikan mata nya gik.. haha
Apa kes palak bertutup tapi soar dalam nampak... ahaks
Pose sensored.. huhu

Esok (30hb) genap Iman Madihah 19 bulan
Sik berasa cepatnya masa berlalu...



Selasa, Julai 26

43 perkara yang mungkin menyukarkan kehidupan

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sayi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1. Tidak sembahyang atau solat.
2. Tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. Makan atas pinggan yang terbalik.
4. Memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri.
5. Menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6. Berwuduk di tempat buang air besar atau air kecil.
7. Suka bersandar pada pintu rumah.
8. Suka duduk di atas tangga.
9. Membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. Membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. Tidak membersihkan rumah.
12. Membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. Suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. Suka tidur di atas muka.
15. Membakar kulit bawang.
16. Menjahit baju yang sedang dipakai.
17. Mengelap muka dengan baju.
18. Berdiri sambil bercekak pinggang.
19. Tidur tidak memakai baju.
20. Makan sebelum mandi hadas.
21. Tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. Pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. Lambat pulang dari masjid.
24. Doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. Kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. Suka memadam pelita dengan nafas.
27. Membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. Membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. Membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. Memakai seluar sambil berdiri.
31. Memakai serban sambil duduk.
32. Mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. Makan dengan menggunakan dua jari.
34. Berjalan di antara kambing.(xpaham yg ni, ada sesapa leh explain?)
35. Berjalan di antara dua perempuan.
36. Suka mempermainkan janggut.
37. Suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. Meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. Suka menggigit kuku dengan mulut.
40. Mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. Mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. Menguap ketika solat.
43. Meludah di tempat buang air besar atau air kecil.

Kredit: raudah.net


Astaghfirullah. Mungkin kita terlepas pandang perkara-perkara yang selalu kita lakukan seharian seperti di atas. Selepas ni kita muhasabah diri dan bersama berubah ke arah kebaikan. Semoga hidup kita diberkati Allah SWT. Amin.


Selasa, Julai 19

G6PD, kacang parang & wanita hamil

Pernah dengar tak penyakit G6PD? Hmm... dulu ada kenalan di FB update status bahawa baby yang baru dilahirkannya terpaksa 'check in' di hospital lebih lama kerana G6PD. Saya pun tanya apa penyakit tu. Ye la tak pernah dengar kan. Ibu muda ni taknak bagitau sebaliknya suruh saya tanya Pakcik Google. Dan masa tu saya terus search tapi info pasal G6PD tu tak masuk sangat. Baru hari ni saya berpeluang untuk mendalami dan memahami apakah sebenarnya penyakit G6PD.

Jom kita sama-sama berkongsi ilmu!

G6PD (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.
 
Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang melibatkan kedua-dua jantina, lelaki dan perempuan, tetapi lebih sering dialami oleh bayi lelaki. Ia secara am. Ditemui pada mereka yang mana ibu bapa mereka berasal dari daerah yang pernah sering mengalami Malaria seperti Asia Tenggara, Afrika dan juga Mediterranean.

Para ibu bapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak berbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah. Dari segi yang lain, G6PD boleh menjadikan penghidap, lebih kuat melawan penyakit Malaria.

Bagaimanakah G6PD diwarisi?

 
G6PD berlaku akibat mutasi (perubahan) terhadap gen yang terdapat pada kromosom X, iaitu salah satu kromosom yang menentukan jantina seseorang individu. Kromosom X secara tunggal dapat diketemukan dalam sel-sel gamet seperti ovum atau sebilangan nukleus yang terdapat dalam sperma. Oleh itu, kebanyakan pengidap kekurangan G6PD adalah lelaki yang mempunyai padanan kromosom XY, manakala wanita yang mempunyai padanan kromosom XX kebanyakannya adalah sebagai pembawa yang sihat sahaja. Untuk seorang wanita yang mengidap kekurangan G6PD, kedua-dua kromosom X nya perlu mengalami mutasi dimana keadaan seperti ini amat jarang berlaku.

Komplikasi:
Kebanyakan pengidap masalah kekurangan G6PD biasanya jarang mengalami sebarang gejala atau kompilasi. Pada penghidap yang terdedah kepada bahan-bahan tertentu seperti beberapa jenis antibiotik dan ubat anti malaria, sel darah merah akan mudah terpecah dengan lebih awal dari tempoh matangnya. Akibatnya pesakit akan mengalami gejala penyakit kekurangan darah (anaemia) seperti pucat, sesak nafas, lemah dan tidak bermaya. Bagi bayi yang baru lahir, mereka mungkin lebih mudah mendapt penyakit kekuningan di seluruh wajah dan tubuh badan (Jaundice).

Diagnosis:
Ujian darah boleh dilakukan bagi menentukan samaada individu pengidap kekurangan G6PD ataupun tidak. Pada masa kini, ujian G6PD juga boleh dijalankan secara rutin sebaik sahaja seseorang bayi itu dilahirkan.

Rawatan:
Pengidap kekurangan G6PD biasanya tidak perlu dirawat melainkan dia telah menunjukkan simptom-simptom atau tanda-tanda komplikasi. Sekiranya anda adalah pengidap G6PD, anda perlu perlu mengelakkan sebarang perkara yang boleh menyebabkan sel darah merah pecah seperti memakan kacang parang semasa mengandung, terdedah kepada ubat gegat dan meminum air kosong dengan terlalu banyak melebihi sejag air dalam sesuatu masa dimana anda tidak bersenam, tidak penat, tidak kehausan, dan tidak berasa kering akibat pengambilan kadar gula atau nutrien yang tinggi pada sesuatu masa. Anda juga harus memberitahu doktor anda tentang status G6PD setiap kali berjumpa doktor anda kerana ada beberapa jenis ubat yang mungkin tidak membolehkan anda mengambilnya.

Ubat anti-malaria:
Status G6PD perlu diketahui sebelum anda dibenarkan untuk mengambil ubat anti-malaria. Di kebanyakan pusat perubatan awam pada masa kini, ujian saringan pengesahan kekurangan G6PD adalah diwajibkan sebelum seseorang mengambil ubat anti-malaria untuk sebarang aktiviti di kawasan tertentu seperti aktiviti di hutan, jungle tracking dan lain-lain lagi. Oleh itu adalah penting untuk anda merancang setiap aktiviti yang hendak anda jalani di kawasan hutan. Ianya perlu dimaklumkan ke Pusat Kesihatan selewat-lewatnya 2 minggu sebelum tarikh aktiviti. Selain bertujuan untuk menjalani ujian G6PD , dos pertama ubat anti malaria perlu diambil seminggu sebelum tarikh aktiviti dijalankan.

 
Ujian G6PD tidak perlu dilakukan berulang kali atau setiap kali apabila perlu mengambil ubat anti malaria. Sekiranya anda telah tahu status G6PD anda adalah normal, anda hanya perlu mengambil ubat anti malaria untuk kali ke-2 dan seterusnya tanpa menjalani ujian sekali lagi. Namun anda perlu sentiasa berwaspada kerana apabila anda gagal ataupun menipu mengenai status G6PD anda mungkin boleh mengalami komplikasi yang sukar untuk anda kawal dan meredakannya.




Oh, rupanya G6PD ni ialah penyakit genetik tetapi wanita yang hamil selalu diingatkan tidak memakan kacang parang. Dulu saya ingatkan pantang-larang orang tua tapi rupanya memang ada bukti kesihatan yang kacang parang ni memang tak bagus untuk ibu mengandung kerana khuatir akan memusnahkan sel-sel darah merah yang amat diperlukan untuk bayi di dalam kandungan.

Ada yang tak tau rupa kacang parang ke? Macam ni lah rupanya.

Sedap kan? Tapi awas!
Oleh itu, jagalah pemakanan anda tak kiralah anda mengandung ataupun tak. Bahaya penyakit pada zaman sekarang berada di mana-mana. Setiap manusia memang sudah mempunyai sel kanser cuma aktif ataupun tak itu bergantung kepada pemakanan kita.



Isnin, Julai 18

Tahniah Nurul Syuhada Nurul Ain

Tahniah kepada pengacara Majalah 3, Nurul Syuhada Nurul Ain yang telah selamat diijabkabulkan dengan jejaka pilihan hati, Raja Amir. Hensemnya husband dia. Sama cantik, sama padan.

Sah sudah
The Binjai On The Park - majlis akad nikah berlangsung

Baju tu lawa tapi tak tau bila masa dia pakai
Pre-wedding photoshoot - sempoi jer

Nice - macam video klip jer
Last but not least - perfect couple
Semoga berbahagia dan berkekalan hendakNya. Amin.



Kredit: The Photographer Studio & Gallery



Khamis, Julai 14

Pentingnya ilmu protokol

Minggu ni saya belajar protokol di kursus protokol dan etiket sosial anjuran INTAN.
Sepatutnya semua penjawat awam wajib menghadiri kursus ini.
Sebagusnya masa induksi lagi, masukkan dalam modul tu.
Ye lah, dah namanya kerja kerajaan memang haruslah selalu buat function dengan VVIP dan VIP.
Dan buatlah simulasi masa malam terakhir.
Takdelah buat dinner cikai-cikai.
Makan, persembahan, bergambar.
At least kalau simulasi, ada jugak ilmu dan boleh praktikkan.

Kesimpulannya.
Saya suka, banyak yang saya dah tau, daripada tak tahu.
Kalau dulunya banyak buat berdasarkan pengalaman.
Tapi dengan adanya ilmu macam ni, tahap kompiden semakin bertambah.

Sesiapa yang ada kemusykilan mengenai protokol rasmi kerajaan Malaysia.
Bolehlah ke blog Tuan Hj Azhar Omar, iaitu penceramah dari INTAN.
Beliau sangat berpengalaman dalam mengendalikan protokol kerajaan.
Pernah jaga protokol kerajaan negeri Sarawak.
Dan juga bekas pegawai protokol kerajaan Pulau Pinang.
Kalau nak tambah ilmu, silalah ye ke Protokol Malaysia

Hari ni baru saya tau.
Bila pakai blazer waktu siang, koceknya mestilah terkeluar.
Waktu malam, koceknya masuk ke dalam.

Dan saya akui, pada tahun 2011, saya semakin matang.
Kalau dulu masa kursus sibuk sangat nak bergambar.
Sekarang?
Insaf.
Masa simulasi makan malam rasmi pun tak kisah tak bergambar pun.
Tunggu member-member lain tag dalam FB jer lah.

Pstt: sebab tu lah entri ni tidak bergambar.


Jumaat, Julai 8

Rumah IMAN

Sejak 1 Jun yang lalu kami telah berdiri dengan kaki kami sendiri, yakni berhidup di rumah sendiri. Tiada lagi adik-adik atau mak atau bapak yang interframe dalam kehidupan kami 3 beranak. Alhamdulillah, akhirnya kami berjaya juga hidup sendiri. Segala susah senang akan kami lalui bersama. Benar kata pepatah, bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian. Sekarang mungkin agak perit dan susah, tapi itulah kehidupan yang perlu ditempuhi.

Untuk melangkah masuk ke rumah baru, bukan seratus dua yang diperlukan, tapi ribu-raban. Tanyalah mereka yang telah memiliki dan mendiami kediaman sendiri. Mesti pengalaman mereka pun hampir sama. Dan sejak akhir tahun lepas, kami telah sedikit demi sedikit mengumpul harta untuk rumah kediaman baru kami yang kami namakan sebagai 'Rumah IMAN'. Sekarang 'Rumah IMAN' hampir lengkap. Mana yang tak berapa penting tu, dikemudiankan. Biasalah, bergantung dengan bajet. Sebab tu proses pembelian aset-aset tetap kami ada pelbagai fasa. Ye la, bukannya kami mampu dan mempunyai simpanan puluhan ribu. Hmm... kalau ada, sehari jer boleh terus pindah masuk. Syorga!


Kitchen cabinet idaman saya. Alhamdulillah, tercapai jugak hasrat di hati memiliki cabinet berwarna merah - hitam. Dulunya saya update yang belum siap di SINI tapi akibat kekangan masa saya tak sempat nak candid gambar yang dah siap dan seterusnya asyik tertangguh sampailah sekarang.


Pandangan dari tepi. Sangat puas hati dengan hasil kerja Syarikat Sri Kunang ni. Mudah dibawa berbincang. Design ni saya sendiri yang buat, hasil usaha mengoogle sana dan sini.


Ini pula ialah divider yang menghalang permandangan dari pintu utama terus ke pintu dapur. Asalnya rumah ini memang ada divider bersebelahan pintu tandas tapi telah dirobohkan kerana ruang makan nampak gelap apabila wet kichen dipindahkan ke bahagian belakang.


Tema untuk wet kichen adalah putih-biru-kelabu kerana ruang ini adalah sangat kecil. Sangat sukar hidup apabila tak bercabinet. Susah nak simpan barang-barang. Sekarang dah boleh menarik nafas lega. Alhamdulillah.


Design wet kichen adalah sangat minimalis dan basic. Cadangan nak pasang blind kat tingkap tapi tengah tunggu bajet lagi. Hihihi. Bersyukur apa yang ada.

Untuk mengetahui perkembangan sebelum dan selepas renovation, rajin-rajinlah klik under label Home Sweet Home. Semuanya tersimpan untuk rujukan kami sendiri di masa depan nanti.



Khamis, Julai 7

Si baju hijau


Si baju hijau rambut golong
Saja jak nak nempek gambar ri marek
Gago juak nak bermain ngan urang besar di depan umah


Perhimpunan BERSIH 2.0

Mungkin ramai yang masih blur tentang BERSIH 9 Julai 2011. Berikut ialah sedikit maklumat BERSIH. Jangan tak tau hal ehwal semasa kan? Lagipun BERSIH ni mungkin akan menjadi sejarah Malaysia yang mungkin akan merubah sistem demokrasi berparlimen kita sedikit hari lagi. Mungkin kan? Kalau diisytiharkan darurat, memang confirm masuk dalam SPM paper Sejarah tahun ni. Ya la kan, daripada negara yang aman damai, nak jadi macam negara orang lain kan? Berdemo sana-sini. Nasib baik lah Sarawak tak macam di sana tu. Ya, mungkin orang kata orang Sarawak ni bodoh, tak pandai nak melawan, tak berani nak memprotes, tapi bagi aku yang memang orang jati Sarawak ni, untuk apa nak perjuangkan semua tu? Janji negeri aman, makan minum cukup, lantak pi lah dengan pemimpin yang nak korek lubang kubur sendiri, nanti mati dia sendiri jawab la.

Ok, cerita tentang BERSIH. Nak kata aku ni sokong, tak lah, tapi aku cuma nak mengikuti perkembangan semasa. Lagipun BERSIH ni nak buat di sana, memang takde chance lah nak tengok live kan?

Pengenalan
BERSIH bermula dengan penubuhan sebuah Jawatankuasa Bertindak Bersama bagi reformasi sistem pilihanraya pada Julai 2005. Objektif gabungan yang ditubuhkan ialah untuk mendesak sebuah reformasi dalam proses pilihanraya di Malaysia.

Formulasi Kenyataan Bersama
Kenyataan Bersama dikeluarkan ekoran ‘Bengkel Reformasi Pilihanraya’ yang diadakan di Kuala Lumpur pada September 2006. Kenyataan Bersama menyatakan objektif-objektif jangka panjang dan tuntutan-tuntutan segera (jangka pendek) sebagai matlamat gabungan ini.

Jawatankuasa Induk BERSIH
Jawatankuasa terdiri daripada ahli-ahli dari parti politik dan wakil-wakil dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu: Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Women’s Development Collective (WDC) and Writers Alliance for Media Independence (WAMI).

Pelancaran BERSIH
BERSIH dilancarkan secara rasminya pada 23 November 2006 di Parlimen Malaysia. Ia dihadiri oleh pemimpin-pemimpin parti politik, kumpulan masyarakat dan NGO, termasuk Presiden PKR, Dr Wan Azizah Wan Ismail; Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah; Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng; Setiausaha Publisiti Pusat dan Ahli Parlimen Seputeh, TereseKok; Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa; Ketua Pemuda PAS, Salahudin Ayub; Setiausaha Agung PSM, S. Arutchelvan; Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Syed Shahir Syed Mohamud; Pengarah Eksekutif WDC, Maria Chin Abdullah dan Pengarah Eksekutif SUARAM, Yap Swee Seng.

8 Tuntutan Segera Perhimpunan BERSIH 2.0 

1. Bersihkan senarai undi

• Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan ‘pengundi hantu’ seperti orang yang telah meninggal.

• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.

2. Mereformasikan undi pos

• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.

• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.

• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.

3. Gunakan dakwat kekal

• Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.

4. Masa kempen minima 21 hari

• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.

• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.

5. Akses media yang bebas dan adil

• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.

• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.

• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.

6. Kukuhkan institusi awam 

Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.

Contohnya :
Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.
Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.

Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.

Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

7. Hentikan rasuah 

Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.

Pembelian undi harus dihentikan!

Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.


8. Hentikan politik kotor 

BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor.



Rabu, Julai 6

Percaya Padaku - Ungu

Best pulak lagu Ungu ni
Lama tak layan lagu Indon
Nak tuju lagu ni kat Ayah Iman & Iman lah..
Ibu loves both of u!





aku tak tahu apa yang ku rasakan
dalam hatiku saat pertama kali
lihat dirimu, melihatmu
*courtesy of LirikLaguIndonesia.net
seluruh tubuhku terpaku dan membisu
detak jantungku berdebar tak menentu
sepertinya aku tak ingin berlalu

reff:
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

ku berikan cintaku juga sayangku
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku

saat ku tahu kau akan pergi jauh
izinkan aku tuk selalu menantimu
untuk katakan ku ingin dirimu (ingin dirimu)

agar kau tahu betapa ku terlalu
mencintaimu aku akan menunggu
hingga dirimu kembali untukku

repeat reff
tolonglah aku bagaimana diriku
ungkapkan itu rasa yang membelenggu
dalam hatiku ku cinta padamu

repeat reff
berikan cintamu juga sayangmu
percaya padaku ku kan menjagamu
hingga waktu menjemputku





Selasa, Julai 5

Jajan

Kenapa dalam hidup kita ni mesti ada jajan?
Siapa yang tak tau jajan?
Junkfood atau makanan ringan daa...
Hmm...
Saya nak haramkan Iman Madihah daripada makan jajan
Tapi bagaimana dengan orang-orang di sekelilingnya?
Ada yang tak faham, ada yang faham
Kalau keluarga terdekat, boleh lah saya bagitau, Iman tak boleh makan jajan
Mereka mungkin faham... dan ok
Tapi kalau orang lain yang tak berapa nak rapat?
Takkan saya nak larang mereka daripada bagi anak saya makan jajan
Dilemma sungguh ai..
Mesti mereka akan fikir saya ni mengada-ngada
Anak tak boleh itu, tak boleh ini
Tapi makan jajan tak baik untuk perkembangan otak budak-budak
Sebab tu saya nak elakkan Iman Madihah daripada makan jajan
Seorang teman pernah bercerita..
Ada seorang ustaz, anak-anaknya sangat bijak dan mudah dibentuk
Bila ditanya rahsia, cuma 1 je dia jawab
No fastfood, no junkfood... haram semua
Teringinnya nak dapat anak yang senang dibentuk macam tu
Dan sebab tu lah saya berharap sangat orang-orang di sekeliling saya faham
Mohon jangan bagi anak saya keropok, jeruk, gula-gula dan mee segera
Yang KFC dan sewaktu dengannya tu..
Memang tak dapat dielakkan tapi masih boleh dikawal


Ya Allah, Kau permudahkanlah semuanya....


Isnin, Julai 4

Bengkel Penerbitan Video Korporat

Minggu lepas sibuk berbengkel dan shooting
Enjoy!
Aktiviti pertama yang dianjurkan selepas pertukaran jawatan




Sukarnya berlakon


Bila sendiri dah berlakon, baru tau betapa susahnya nak jadi seorang pelakon
Untuk scene yang sempoi berapa kali nak cut
Pasni takmo marah pelakon profesional lagi lah!