Isnin, November 8

Bayi Songsang

Pada kali ini saya ingin berkongsikan tentang info bayi songsang. Sewaktu saya masih muda remaja dahulu, apabila terdengar sahaja cerita mengenai bayi songsang, pastinya ianya adalah suatu cerita yang mengerikan buat si ibu. Saya tidak pasti apa yang mengerikan, tetapi dari cerita yang saya dengari, ianya adalah seperti sesuatu yang sangat menakutkan dan menyakitkan.

Benarkah? Jadi, pada kali ini saya ingin berkongsi dengan  anda tentang info sebenar berkenaan bayi songsang dan apakah jalan penyelesaiannya.

Kedudukan bayi songsang sebenarnya adalah normal pada peringkat awal kehamilan, 20% ibu yang mengandung, biasanya akan mengandungkan bayi songsang pada peringkat awal. Kedudukan bayi songsang tersebut biasanya akan berubah pada pringkat pertengahan kandungan. Proses peralihan kedududukan kandungan ini akan berlaku secara automatik pada minggke ke-28 hingga minggu ke-32 usia kandungan.

Namun begitu, jika usia kandungan sudah mencapai 36 minggu dan kedudukannya masih songsang (iaitu kedudukan kepada berada di atas) , maka pada waktu itu, barulah dapat diputuskan yang diri anda, kemungkinan besar akan melahirkan bayi songsang.

Sebenarnya anda mempunyai 3 pilihan apabila mendapati kandungan anda adalah bayi songsang :-

1.Cuba mengalihkan kedudukan bayi kepada kedudukan normal
Prosedur ini dipanggil ECV (External Cephalic Version) dan ia boleh dilakukan oleh doktor pakar di hospital. Jika berjaya, si ibu boleh melahirkan anaknya secara normal. Tetapi, jika tidak berjaya dan berlaku komplikasi, si ibu perlu melahirkan bayinya pada waktu itu juga. Sebab itulah prosedur ini hanya boleh dilakukan apabila usia kandungan sudah melebihi usia 36 minggu. Jika tidak dilahirkan pada waktu itu juga, ia boleh membahayakan kesihatan ibu dan anak. Antara risiko komplikasi yang akan dihadapi ialah seperti pendarahan bayi dan juga bayi lemas.

2.Cuba melahirkan bayi songsang secara normal
Untuk melakukan perkara ini, beberapa kriteria perlu dipastikan terlebih sahulu, antaranya,
a. songsang jenis punggung dahulu,bukan kaki
b. berat bayi dianggarkan kurang daripada 3.5kg
c. kedudukan kepala bayi menunduk dan bukan mendongak
d. ruang tulang pelvis ibu tidak sempit
e. ada doktor pakar bagi kelahiran bayi songsang

3.Melahirkan anak secara pembedahan
Jika pada minggu ke-39 kedudukan bayi masih songsang, prosedur pembedahan sudah boleh dirancang. Ini adalah lebih selamat jika hendak dibandingkan dengan pembedahan kecemasan. Oleh itu, anda perlu berbincang dengan doktor anda untuk melakukan prosedur ini lebih awal, jangan tunggu sampai nak ter"beranak" baru nak berbincang dan buat keputusan.. :)

Jadi sekarang, terpulang kepada anda untuk membuat pilihan. Mungkin anda boleh berbincang dengan doktor anda mengenai pilihan manakah yang terbaik untuk melahirkan bayi anda dengan risiko yang paling rendah dengan keadaaan anda.

Nampaknya, tidaklah mengerikan sangat bukan?


Sumber: Email dari SetBersalin.com


Catat Ulasan