Pages

Tag bahasa Serawak

Oh, aku dah kena tag oleh katiedokie.. bayar utang tag lok.. kedong ada mood tok

RULES

Soalan tok ada 2 bahagian.. Duak2 bahagian ya subjektif.. so,kitak org sikda pilihan jawapan a,b,c atau d.. semua jawapan sik perlu lah mok d urei pjg lebar gilak..

ok! dah tauk nak..jum kita mula...


***** PART 1 *****

1. Kitak ada rahsia sik??
J: ada

2. Kitak mok bergerek ngan lelaki yang mudak dari umo kitakkah?
J: sik mok eh

3. Kitak sukakah pergi kolej??
J: suka! best bah

4. Pa polah kitak mun da duit sejuta?
J: beli umah cash!

5. Adakah kitak sanggup bercinta dengan kawan kitak pun??
J: mun dah suka & cinta.. tapi sik pernah la

6. Nak ni lebih bagus, rasa dicintaikah atau mencintai urang?
J: dicintai

7. 5 egek lagu kesukaan kitak:

* hadapi dengan senyuman - dewa
* cintamu - ira & dygta
* ketulusan hati - anuar zain
* all my life - kc & jojo
* lagu sape

8. Mun urang nak disuka kitak ya dah ada urang lain, apa akan kitak polah?
J: polah bodo jak... hahahha

9. 5 egek rancangan tv paling kitak suka:

* tom tom bak
* jalan-jalan cari makan
* rancangan pertandingan masak
* cerita Indon kol 6
* buletin utama

10. Kitak ada apa-apa yang disesalkan dalam idup?
J: ada... nyesal sik ambik diploma lok before amik degree.. nyesal sik belajar kimia menar-menar

11. Kitak akan jadi macam kitak kinektok kah mun kitak (kononnya) dilahirkan semula?
J: mun ada doraemon nak.. sik kali..

12. Apa wish yang kitak maok masa tok?
J: mok nya lah.. mok idup ngan nya.. bahagia ngan nya... ada baby ngan nya

13. Kitak rasa apa jenis insan yang tagged kitak ya?
J: nya kacak.. chinese-look... emosional juak la...

14. Mun diberik pilihan, kitak sanggupkah jadi "bujang tapi kaya" atau sanggup "berkahwin tapi idup miskin??"
A: kawen tapi miskin... usaha tangga kejayaan... leh juak idup senang.. sik semestinya kaya

15. Apa kaler kesukaan kitak?
J: merah, pink, hijau

16. Kitak sanggup berkorbankah demi sebuah hubungan?
J: berkorban apa? nangga rupa lok.. sik juak mok jadi korban percoma

17. Mun lah kitak jatuh cinta ngan duak urang sekaligus, nak ney dipilih kitak?
J: nok menar-menar ikhlas & bila disuruh minang, terus on.. sikda beralasan gik

18. 3 egek perkara yang teringin kitak mok polah tapi sik dapat-dapat??

* bertandak.. sik pandei... keruk
* berenang... takut eh
* melukis... teringin gilak tapi sik pandei

19. Sapa mangsa tagged kitak yang seterusnya??.. (tapi jawab soalan nak debah ya berkenaan Sarawak)

* 1. eyna
* 2. naz
* 3. cemma


***** Part 2 *****

1. Kitak urang Sarawakkah?? Belah ney?
J: yup.. kuching

2. Apa jenis bahasa Sarawak yang kitak pandei berklaka?
J: bahasa melayu serawak jak.. haha

3. Rasa-rasa kitak, ada berapa kaum di Sarawak tok??
J: 18 kali.. sik ingat juak

4. Apa makanan di Sarawak paling kitak suka??
J: laksa serawak, mi pok kolok, ikan lumek saley

5. Pernah makan manok pansoh sik??
J: yang original menar-menar kei buluh sik pernah

6. Pernah makan linut sik??
J: penah..

7. Pernah makan ulat mulong sik??
J: sik.. gelik

8. Pernah ngabang di rumah panjang sik??
J: sik pernah juak

9. Bahagian ney gik di Sarawak yang belum kitak sampei??
J: limbang, lawas

10. Mun diberik pilihan, di daerah/bandar ney kitak mok diam di Sarawak tok, dan kenak??
J: kuching la.. macam-macam ada bah

11. Pada pendapat kitak, apa kelebihan Sarawak tok berbanding ngan Semenanjong??
J: negeri serawak sebesar semenanjung, urang nya baik-bait, sik kedak sidak sinun ya suka main tikam belakang, makanannya pelik-pelik tapi nyaman, sik perlu passport mun nak pegi KL

12. Kitak rasa apa kekurangan Sarawak berbanding ngan Semenanjong??
J: sekda mid valley, sekda sogo, sekda ikea, sekda klcc, sekda putrajaya, sekda jalan TAR, sekda pasar malam, sekda KL sentral

13. Apakah perkara/benda yang sinonim dengan Sarawak, maksudnya bila sebut jak perkara/benda ya terus urang akan teringat Sarawak??
J: ikan terubuk, kek lapis

14. Apa komen kitak terhadap urang yang tagged kitak ya??
J: nya gila main internet... gila blog... hahahaha

15. Sapa mangsa tagged kitak seterusnya?? (minimum 3 urang)
J: eyna, naz, cemma

Dah abis.. daa...

Kakmim

Blogger since 2008. On off blogger since 2013. Blogging is my passion. Now and forever.

3 comments:

dayangkhaty said...

ngeh3..tq..haha...nang sporting!i loike! hoho..

aok eyh,kmk pun suka juak ngga cta tom2 bak ya...haha...

mim.ya.ra.alif said...

hehehehehe... ada gik tag blom berjawab tok

khairul onggon said...

Sapa mok join kelab peace! kekebalan daripada tag!??? Hehehehe.. Kmk mun bole sik maok gik eh.. Lelah bertagged-tagged tok.. Congrats kat ktk kerana dapat molah tag tok... :)